PDFDrukujEmail

Wymiana polsko-niemiecka 2018

GALERIA!

Od 08.06. do 15.06.2018 roku byliśmy na wymianie polsko- niemieckiej. W podróż wyruszyliśmy 15- osobową grupą pod opieką trzech pań nauczycielek. Do wspaniałego pałacu w Trebnitz dotarliśmy po kilkunastogodzinnej i, nie da się ukryć, męczącej  podróży pociągami. Na miejscu powitali nas uczniowie z Niemiec pod opieką swoich nauczycielek oraz osoby prowadzące projekt. Jeszcze tego dnia, po kolacji, mieliśmy okazję poznać się wzajemnie za pomocą gier i zabaw integracyjnych.

Następnego dnia zaproponowano nam zajęcia mające na celu integrację międzykulturową. Dzień zakończyliśmy „Wieczorem polskim”, który w niebanalny sposób przybliżył koleżankom i kolegom niemieckim podział administracyjny naszego kraju.

W niedzielę podzieleni zostaliśmy na trzy odrębne grupy warsztatowe: taneczną, teatralną i fotograficzną. Dzień minął nam na niezwykle interesujących zajęciach w pałacu i w plenerze (co było możliwe dzięki fantastycznej pogodzie). Późnym wieczorem odbyła się jeszcze niezwykle emocjonująca wędrówka nocna.

Następnego dnia kontynuowaliśmy pracę nad projektami warsztatowymi. Późnym popołudniem wybraliśmy się nad pobliskie jezioro, by korzystając z obecności ratownika, zażyć ożywczej kąpieli. To była zabawa! Wieczorem grupa niemiecka w niezwykle interesujący sposób przedstawiła nam swoje zwyczaje.

Nazajutrz czekała nas wycieczka do Berlina. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc. Na szlaku naszej wędrówki znalazł się Reichstag, Brama Brandenburska, pozostałości muru berlińskiego, pomnik Holokaustu, wyspa muzeów. Trzeba dodać, że część obiektów podziwialiśmy, siedząc na statku turystycznym pływającym Szprewą. Na szczęście znaleźliśmy też czas na zwiedzenie galerii handlowych. Do Trebnitz wróciliśmy późną porą i od razu poszliśmy spać.

Środę spędziliśmy w Oranienburgu, w mieście, w którym znajduje się szkoła naszych niemieckich przyjaciół. Zostaliśmy poczęstowani tradycyjnie, po niemiecku- kiełbaskami z grilla i sałatką ziemniaczaną. Później braliśmy udział w grze miejskiej. Niewątpliwie zabawę zepsuła nam pogoda- tego dnia było wyjątkowo zimno. Do Trebnitz znowu wróciliśmy późną porą.

W czwartek nastał długo oczekiwany dzień prezentacji projektów, nad którymi pracowaliśmy cały tydzień. Wszystkie trzy grupy zaprezentowały się fantastycznie. U każdego z uczestników i opiekunów projektu widać było szczere zaangażowanie. Wszyscy dostali gromkie brawa. Około godz. 19 rozpoczęła się ewaluacja, w której oceniliśmy nasz pobyt w Trebnitz. Przed zachodem słońca zaczęła się dyskoteka. Wszyscy świetnie się bawili, chociaż zabawa okraszona była nutką smutku przed mającym nadejść rozstaniem.

W piątek nadszedł czas pożegnania. Grupa przyjaciół niemieckich odprowadziła nas na dworzec, a tam łzom nie było końca…

Nie zapomnimy tego tygodnia w Trebnitz. Już odliczamy czas do następnego spotkania, które odbędzie się  w ramach wymiany organizowanej przez Polsko- Niemiecką Współpracę Młodzieży.